Prof. Halbertsma en Rotterdam Culturele Hoofdstad

Onlangs werd prof. dr M. (Marlite) E. Halbertsma benoemd tot gewoon hoogleraar historische aspecten van kunst en cultuur aan de faculteit der historische en kunstwetenschappen in Rotterdam. Sinds 1997 was zij bijzonder hoogleraar kunst en cultuur vanwege de Verhagen Stichting, een stichting die ze dankbaar is. Marcel Sluijter sprak met haar en tekende het volgende op.

"De Verhagen Stichting heeft mij enorm geholpen en ik ben haar eeuwige dank verschuldigd", stelt de in 1985 - na haar studie kunstgeschiedenis in Utrecht - gepromoveerde Halbertsma, die na een periode als docent in het kunstonderwijs sinds 1989 verbonden is aan de EUR. "Met het oog op volgend jaar, als Rotterdam Europese Culturele Hoofdstad is, werk ik aan een grote tentoonstelling en een begeleidend boek over kunst en cultuur in Rotterdam in het Interbellum. Die tentoonstelling vindt van 18 augustus 2001tot het einde van dat jaar plaats in het gebouw Las Palmas op de Kop van Zuid. Ik heb met steun van de Verhagen Stichting daarvoor een assistente aan kunnen stellen, want zonder die mogelijkheid had ik zo'n omvangrijk project niet aangedurfd. Alle Rotterdamse musea doen er aan mee. Robeco is de hoofdsponsor. Het is naast de Jeroen Bosch tentoonstelling in dezelfde periode in Museum Boijmans Van Beuningen de belangrijkste tentoonstelling van 2001; we verwachten zo'n honderdduizend bezoekers."

Stadhuis centraal
"De Stichting ben ik ook op een andere manier dankbaar. Mijn inaugurele rede wijdde ik in 1998 aan het Stadhuis van Rotterdam. E�n van de gevolgen daarvan was dat ik gevraagd werd voorzitter te worden van de Stichting Stadsmuziek. Deze Stichting ondersteunt de activiteiten van de stadsbeiaardiers en de stadsorganist, bijvoorbeeld door het organiseren van kamermuziekconcerten in de Burgerzaal van het Stadhuis. Het orgel uit 1920 klinkt fantastisch en is uniek voor Nederland, want niet gebouwd voor kerkmuziek, maar voor concertmuziek. Het Stadhuis wordt op dit moment geheel gerenoveerd, wij hopen met het organiseren van avond- en lunchconcerten er aan bij te dragen dat het Stadhuis weer de allure en de uitstraling krijgt die het bij de oplevering in 1920 had."

"Of het nu om de Rotterdamse carrillons of het Stadhuisorgel gaat of om Rotterdam als Culturele Hoofdstad: wat mij boeit is de mate waarin de stad aantrekkelijk is voor haar eigen inwoners en voor mensen van buiten. In hoeverre wordt het beeld van een stad - bijvoorbeeld Rotterdam - bepaald door de architectonische monumenten, de musea, het culturele aanbod en de uitgaansmogelijkheden? Kun je de uitstraling van een stad bijsturen en welke rol speelt de cultuur daarin? City marketing heet dat tegenwoordig, maar ik ben als historica ook bijzonder ge�nteresseerd in de vraag hoe het vroeger met de uitstraling van een stad stond - zoals Rotterdam in de jaren twintig en dertig."