Negende Desiderius Di(e)s:
boeiend en leerzaam Oude zaken in nieuwe tijden |
|
Voor de negende achtereenvolgende keer heeft de Erasmus Alumnivereniging de Desiderius Di(e)s georganiseerd. Op zes plaatsen in ons land waren er op 30 en 31 oktober 2000 bijeenkomsten met als centraal thema 'Oude zaken in nieuwe tijden'. De reactie van de vele deelnemers was: 'zeer geslaagd'. Onderstaand impressies van enkele bijeenkomsten, verzorgd door Henk van Kalkeren (Rotterdam), Herman Kleuver (Zwolle), Alfred Pop (Amsterdam) en Ronald Wissink (Nieuwegein). Deze voor Rotterdamse alumni bestemde bijeenkomsten worden jaarlijks op diverse plaatsen georganiseerd rond de geboortedag van Desiderius Erasmus (waarschijnlijk 27 oktober). Dit jaar vonden deze plaats bij TPG, waar de EAV te gast was bij de business unit PTT Post. Deze verzorgt dagelijks 22 miljoen postzendingen in Nederland. In de zes regionale sorteercentra werden de Rotterdamse alumni ontvangen in een zeer verzorgde ambiance. Een Rotterdamse wetenschapper en veelal een Rotterdamse alumnus, werkzaam bij de host, verzorgden de lezingen. Afgesloten werd met een presentatie en een rondleiding door de gigantische postsorteerfabriek. De vele opgedane indrukken konden daarna nog worden nabesproken tijdens een borrel van de uitstekende gastheer. Amsterdam EUR-docent Willem Hulsink (strategisch management, faculteit bedrijfskunde), mede-auteur van het boek Sillicon Valley in de polder gaf daarna een lecture over het ontstaan van ICT- clusters in Nederland en Belgi�. Daarbij maakte hij soms uitstapjes naar en vergelijkingen met andere bekende digital villages in de wereld. Stil gestaan werd bij de interne en sterk op efficiency gerichte processen binnen ICT-clusters. Ook werden de verbanden toegelicht tussen kenniscentra, gedreven ondernemers, venturecapitalists en publieke beleidmakers. Tezamen zijn dit de peilers voor het ontstaan van vele nieuwe kennisintensieve ICT- bedrijven en -bedrijfjes, aldus dr Hulsink. Rotterdam Na deze presentatie was het woord aan prof. dr J. de Koning, hoogleraar arbeidsmarktbeleid. Hij hield een interessante lezing over de betekenis van ICT voor de arbeidsmarkt. Daaruit kwam naar voren dat ICT een grote stimulans en een zeer bruikbaar hulpmiddel kan zijn voor studies en cursussen. Een plenaire discussie volgde, waarin met name aan de orde kwamen de mogelijkheden van de elektronische snelweg voor de arbeidsmarkt. Na de lezing kregen de leden van de EAV een zeer geanimeerde rondleiding door het sorteercentrum, waarbij het gezelschap kennis maakte met een organisatie die met behulp van de modernste machines, zeer toegewijde medewerkers en een hoge mate van automatisering kan garanderen dat een brief v��r 18.00 uur gepost een kans heeft van 95 % om de volgende dag waar ook in Nederland te worden bezorgd. Zwolle Vervolgens werd het wel en wee van TPG in een presentatie toegelicht, met ook voor de toehoorders interessante nieuwe gezichtspunten. Centraal stond de gedachte daarbij dat datamining, het intelligent beheren en exploiteren van de grote gegevensbestanden van de TPG, de grootste uitdaging voor de toekomst vormt. Immers, het dagelijkse proces van de postbezorging heeft in Nederland nog nauwelijks geheimen. Dat leerde ons de volgende inleider, voorafgaande aan de rondleiding. De samenwerking mens-machine was vooral fascinerend. Een apparaat kan veel, maar nooit zonder dat de mens op het juiste moment een duwtje geeft. Nieuwegein Hij zei dat de positieve bijdrage van ICT niet zozeer tot stand is gekomen door sneller werkende machines, maar eerder door de toegenomen connectivity, dat wil zeggen het groeiende contact tussen mensen, waardoor onder andere tijd bespaard wordt. Denk hier aan online verbindingen (dag en nacht, snel bereikbaar) die voor iedereen toegankelijk zijn. De toegenomen complexiteit binnen organisaties - onder meer ontstaan door information overload en interdependentie van (bedrijfs-)processen - staat steeds meer op gespannen voet met de managementstijl van hi�rarchie en controle. Hierdoor wordt de noodzaak voor een toename van zelfregulerend vermogen van de medewerker(s) steeds sterker. Binnen organisaties ontstaan hierdoor parallel twee processen:
De nieuwe generatie organisatiestructuren hebben in plaats van een sturende kracht van boven een zelfregulering in combinatie met coaching gemeen. Kapitaal en arbeid maken plaats voor informatie als belangrijkste middel. Deze informatie is voor iedereen en overal verkrijgbaar. Overleg en discussie om te leren en vertrouwen om zaken in gang te zetten zijn hierbij belangrijke steunpilaren voor de nieuwe organisatie. Steeds meer organisaties richten zichzelf in als een netwerkorganisatie. Deze organisatie heeft een kern van gemeenschappelijke kennis en ervaring met daarom heen zelfsturende teams. Co�rdinatie vanuit het centrum, maar wel met betrokken autonome delen. De organisatiestructuur wordt dan in toenemende mate slechts een hulpmiddel: belangrijker is hoe medewerkers met elkaar omgaan en samenwerken. Het zelfsturend vermogen vraagt echter wel om betrokkenheid in de zin van organizational citizenship. Hiermee wordt bedoeld de mate waarin een medewerker verantwoordelijkheid neemt voor het succes van de gehele organisatie, zonder dat hem of haar direkt iets oplevert. Een noodzakelijke voorwaarde hierbij is wel dat de organisatie voldoende vertrouwen geeft aan haar medewerkers. Hoe bouw je vertrouwen op? TPG en de markt TPG heeft de afgelopen jaren dus met veel processen van verandering te maken gehad. Naast de veranderde marktomstandigheden en de toegenomen automatisering en complexiteit speelt bij TPG ook de grote diversiteit binnen het personeelsbestand: maar liefst 25 nationaliteiten zijn werkzaam in Nieuwegein. Invoeren van zelfsturing gaat dus niet vanzelf; timing, selectie van medewerkers (niet iedereen is toe aan meer bevoegdheden), inspelen op de diversiteit en het scheppen van faciliteiten zijn belangrijk bij de invoer. De pragmatische benadering van het management in samenspel met de ondernemingsraad hielp het bedrijf een groot stuk verder. Anderzijds is er ook het realisme: er is nog wel een weg te gaan. |
|
terug naar de vorige pagina | |