Sprankelend EAV-event Vital Living

I.s.m. Erasmus Sport op 6 juli 2018.

Door onze secretaris:
Laura van Luipen

Het zomerevent van de EAV had dit jaar een sportief thema, en vond dan ook plaats in het gebouw van Erasmus Sport. We trapten af met een interactieve uitleg van het concept “Vitaal@work”, een succesvol initiatief om de medewerkers van de Erasmus Universiteit meer te laten bewegen op de werkplek. Door het doen van kleine oefeningen, die gewoon naast de koffiemachine op het werk kunnen worden gedaan, ondervonden we hoe we de gevolgen van langdurig zitten in een slechte houding kunnen voorkomen. Na de demonstratie stijldansen van de Erasmus Dance Society konden onze leden ook een dansje wagen in de workshop chachacha.

Met een voldaan gevoel konden we vervolgens plaatsnemen bij de lezing van prof. dr. Liesbeth van Rossum over het thema Gezond Gewicht. Van Rossum vertelde vanuit haar expertise als internist-endocrinoloog bij het Erasmus MC en oprichter van het Centrum Gezond Gewicht op een aansprekende manier over de oorzaken en gevolgen van overgewicht. Aan de hand van voorbeelden uit haar praktijk leerde zij ons dat er een veelheid van oorzaken is voor overgewicht, en dat dus niet enkel minder eten en meer bewegen altijd de oplossing zijn voor het bestrijden ervan. Zo kan overgewicht worden veroorzaakt worden door de leefstijl van de patiënt, door stress, door slaapgebrek, door een genetische afwijking, door de geringe hoeveelheid bruin vet in het lichaam en ook door het volgen van een crashdieet. Het was verrassend om te horen dat overgewicht daarnaast veroorzaakt kan worden door op stresshormonen lijkende stoffen uit astmapuffers en neussprays en andere medicatie, bijvoorbeeld antidepressiva. Professor Van Rossum was zo bevlogen dat de aanwezigen aan haar lippen hingen en na afloop nog lang napraatten en discussieerden over het onderwerp.

Dit onder het genot van een goed verzorgde barbecue en een drankje. Want, zoals ook Liesbeth van Rossum ons voorhield, het is ook belangrijk om bij tijd en wijle zorgeloos te genieten. Wij kijken terug op een geslaagd event en danken Erasmus Sport en prof. dr. Van Rossum voor hun bijdrage daaraan!

• IMG_5704
  • IMG_5706