Geslaagde bijeenkomst Sparta 17 mei 2016

Op 17 mei jl. waren 55 alumni te gast in de Ridderzaal op het Kasteel van Sparta. Na een ontvangst met prima catering volgde eerst een presentatie van Wim Schnieders, bestuurslid Sparta, over de geschiedenis van Sparta waarbij velen zich weer hun eigen (jeugd)ervaringen bij wedstrijden van Sparta herinnerden.

Wim Perry

Daarna was er een boeiend verhaal van Perry Leijdsman, directeur St. De Betrokken Spartaan, hoe Sparta maatschappelijk actief is vooral voor jeugd die het moeilijk heeft. Met succes ontfermt de club zich over Wajongers, jeugd met een (fysieke of psychische) beperking. Door hen actief in te zetten en goed te begeleiden krijgen deze jongeren de ervaring die hen vervolgens de kans geeft elders in de maatschappij aan de slag te komen. Met de Gemeente Rotterdam wordt samengewerkt om obesitas onder jongeren tegen te gaan. Daarnaast is er een eigen Sparta-school op het Kasteel voor de eigen jonge voetbaltalenten waarbij het meedoen met de trainingen afhankelijk is van het maken van je huiswerk. Onnodig te zeggen dat dit een prima stok achter de deur is voor deze talentjes.

Ook bij de Eurekaweek is Sparta betrokken om de eerstejaars te laten kennismaken met Rotterdam en op wetenschappelijk niveau is er een nauwe samenwerking om de activiteiten van Sparta goed te kunnen beoordelen.

Rob Laura

Als derde spreker vertelde Rob Westerhof, voorzitter van Sparta en eerder ook van PSV maar ook alumnus van de EUR hoe de betaald voetbalwereld “echt” in elkaar zit met haar gebrek aan Governance en met alle financiële uitwassen op en om het veld. Het is een wereld van verschil met de Philips normen en waarden waarmee Rob zijn hele werkzame carrière heeft gewerkt.

Tenslotte nam Laura van Luipen ons mee in de arbeidsrechtelijke aspecten van het betaald voetbal. Er blijken heel wat uitzonderingen te zijn ontstaan om wet en gewoonten met elkaar in overeenstemming te brengen.

Daarna was er nog tijd om met een drankje bij te praten met vrienden en contacten te leggen met mede alumni. In alle opzichten een zeer geslaagde avond.