Wat is LinkedIn?
LinkedIn is een gratis sociaal netwerk gericht op professionals (en hoger opgeleiden) opgericht in 2005 en heeft nu meer dan 60 miljoen deelnemers en binnen Nederland 1,5 miljoen leden. Binnen Nederland heeft 2/3 van alle hoger opgeleiden een LinkedIn account. Ook de EAV wil het als een interactief en modern communicatieplatform inzetten voor haar leden. Daarom hebben we een EAV-LinkedIn-groep opgezet speciaal voor onze leden, aspirant leden en andere betrokkenen bij de EUR.

Hoe werkt het?
Als EAV-lid meld je je gratis aan op www.LinkedIn.com met je naam en eenmalig je postcode en e-mailadres. Daarop krijg je een account met een eigen profiel. Dit profiel kun je net zo uitgebreid en beperkt invullen, als je zelf wilt. Hoewel LinkedIn je uitnodigt om je profiel vooral volledig in te vullen, is het beslist niet nodig. Om gratis van LinkedIn gebruik te kunnen maken zijn alleen maar de minimale gegevens zoals voornaam, achternaam, postcode en e-mailadres nodig. Postcode en e-mailadres worden eenmalig ingevuld, maar zijn in principe nooit zichtbaar voor andere LinkedIn-leden. LinkedIn-deelnemers kunnen elkaar op naam zoeken. Velen vinden verloren vrienden en relaties op deze manier terug.

Elke LinkedIn-deelnemer kan tevens lid worden van een groep. Alle leden van dezelfde LinkedIn-groep kunnen met elkaar communiceren door een discussie te starten binnen de eigen groep, nieuwsberichten te plaatsen, vacatures te plaatsen en evenementen aan te kondigen. Maar LinkedIngroepsleden kunnen elkaar ook individueel berichten, niet zichtbaar voor andere leden.

Waarom roept de EAV haar leden nadrukkelijk op om lid te worden van de EAV-LinkedIn-groep?
Het bestuur van de EAV zoekt mede op verzoek van enkele faculteiten al langere tijd naar een modern en digitaal communicatieplatform voor haar leden. Zelf een dergelijk ICT-platform (laten) ontwikkelen en onderhouden kost veel geld en is niet zonder financiële risico’s. LinkedIn biedt ons nagenoeg dezelfde functionaliteit, maar zonder financiële investeringen. Maar misschien nog wel belangrijker is dat de continuïteit gewaarborgd is en we het zonder risico kunnen gebruiken.

FAQ: Ik heb al een LinkedIn account en ben al lid van andere groepen, moet ik dan nog wat doen?
Ja beslist, we vragen je om tevens specifiek lid te worden van de EAV-LinkedIn- groep. Een groep speciaal voor EAV-leden. Let wel op. Er zijn ruim 260 groepen die zich bezig houden met Alumni van de EUR. Kies daarom wel de juiste. We zijn herkenbaar aan de volgende tekst: “De EAV is de enige algemene vereniging van afgestudeerden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij is opgericht in 1926.” Tevens zijn we herkenbaar aan ons karakteristieke logo:

cropped-EAV-logo-21.png

Omdat we ons in navolging van de EUR ook steeds meer op Engelstalig sprekende leden gaan richten, presenteren we ons ook als de Erasmus Alumni Association. Daarop zijn we ook te vinden binnen LinkedIn. Onze groep is direct te bereiken via: www.linkedin.com/groups?gid=2266723
Je wordt dan gevraagd in te loggen met je LinkedIn-account of een nieuw account te openen. Binnen onze EAV-LinkedIn-groep, kun je je ook aanmelden voor subgroepen, te weten: de kring van economen en de kring van juristen.

FAQ: Hoe kan ik een LinkedIn account openen en mij bij de EAV-LinkedIn groep aansluiten?
In de onderstaande handleiding wordt stap voor stap uitgelegd hoe te werk te gaan.
Voor vragen kun je ook contact opnemen met ons secretariaat.
Handleiding

FAQ: Kun je een LinkedIn account ook opzeggen en verwijderen?
Ja, dat kan te allen tijde. Door in te loggen, naar settings te gaan en onder het kopje Personal Information, Close Your Account te selecteren. Je account en profiel wordt dan verwijderd. Je kunt omgekeerd ook altijd opnieuw een account openen.

FAQ: Wat betekent het als ik mijn account opzeg in relatie tot de EAV?
Je blijft gewoon lid van de EAV, maar je kunt niet meer deelnemen aan discussies. Bepaalde actuele informatie en nieuwsfeiten, bijvoorbeeld last minute aankondigingen van evenementen, zul je niet meer kunnen ontvangen. Je blijft wel papieren informatie ontvangen van de EAV.