Kring van juristen

Kring van Juristen

In 1999 heeft de eerste ondervereniging van de EAV gestalte gekregen: de Kring van Juristen. De Kring van Juristen is een gezamenlijk initiatief van de EAV en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

Zoals de naam doet vermoeden richt de Kring van Juristen zich op de faculteit der rechtsgeleerdheid en haar alumni. Door een scala aan ‘Rotterdamse’ activiteiten probeert de Kring de band tussen de rechtenfaculteit en haar alumni aan te halen. In zijn bestaan tot nu toe heeft de Kring symposia georganiseerd, bedrijfsbezoeken, bezoeken aan diverse instellingen, lezingen en borrels.

De Doelderdag
Ook is de Kring van Juristen nauw betrokken bij de organisatie van de jaarlijks terugkerende De Doelderdag. Tijdens het symposium ter afscheid van Prof. mr H. de Doelder op 5 oktober 2001, is het idee ontstaan om jaarlijks de De Doelderdag te organiseren. De samenwerking met de rechtenfaculteit werpt hier direct vruchten af en levert een informatieve en goed bezochte bijeenkomst op. Doel is om met leden van de Kring en medewerkers van de faculteit van gedachten te wisselen over een actueel juridisch thema. De afsluitende borrel vormt een prima gelegenheid om de contacten onderling aan te halen of nieuwe contacten te leggen. De Doelderdag vindt jaarlijks op de eerste vrijdag van oktober plaats.

Wie kunnen lid worden?
De Kring van Juristen is er in eerste instantie voor afgestudeerden juristen aan de EUR. Daarnaast is er de hoop dat het draagvlak van de Kring van Juristen kan worden verbreed naar medewerkers en studenten van de faculteit. Alleen zo kan de beoogde wisselwerking tussen de faculteit en afgestudeerden, tussen theorie en praktijk daadwerkelijk gestalte krijgen.

Verslagen (nog beschikbaar maken):

De Doelderdag 2010, Herziening in strafzaken
De Doelderdag 2009, De vrederechter alias de buurtrechter, terug van weggeweest?
De Doelderdag 2008, Arbeidsongevallen en beroepsziekten: werkgeversaansprakelijkheid vanuit multidisciplinair perspectief
De Doelderdag 2007, Europa, een fiscale droom?
De Doelderdag 2006, Veiligheid, vertrouwen en good governance
De Doelderdag 2005, Toezicht in verschillende domeinen van het recht
De Doelderdag 2004, Hoe verzekerbaar zijn de risico’s van de 21ste eeuw?
Symposium De toekomst van Europa (februari 2004)
De Doelderdag, Wetsvoorstel handel met voorkennis: versoepeling of verharding? (oktober 2003)
Exclusief bezoek aan het stadhuis van Rotterdam (februari 2003)
De Doelderdag, Universiteit en praktijk; vloeiende overgang of onoverbrugbare kloof? (oktober 2002)