Erasmuswand

‘ATQUI HAEC UNA STULTITIA ET IUNGIT, IUNCTOS ET SERUAT AMICOS’
(toch is het die zotheid alleen, welke vriendschapsbanden zowel knoopt als in stand houdt)
Uit: Moriae Encomium (Lof der Zotheid) DESIDERIUS ERASMUS (circa 1466 – 1536)

De Erasmus handtekeningenwanden op Woudestein en Hoboken (Erasmus MC) bieden iedere afgestudeerde en promovendus van de Erasmus Universiteit Rotterdam en van de instellingen waaruit de Erasmus Universiteit is voortgekomen, met het laten aanbrengen van de eigen handtekening, de mogelijkheid symbolisch afscheid te nemen van de Alma Mater. De achterblijvende handtekening verbindt de alumnus duurzaam met de universiteit. De twee Handtekeningenwanden vormen tezamen een uniek kunstwerk bestaande uit gelaagd glas. De handtekeningen zweven als het ware in het centimeters dikke glas.

De Erasmuswand op Woudestein
De Erasmus Handtekeningenwand is een kunstwerk, dat in 1998 door de Erasmus Alumni Vereniging werd aangeboden aan de universiteit ter gelegenheid van het 17e lustrum. De vormgever van de wand, Annemoon Geurts, heeft op glazen panelen een dessin in zeefdruk aangebracht van 140 verschillende portretten van willekeurige, met Erasmus baret getooide burgers van Rotterdam. De Erasmus baret is gekozen als symbool van verworven wijsheid, het moment van afstuderen. Kleurvlakken op de handtekeningenwand geven de kleuren weer van de zeven faculteiten die de universiteit in 1998 telde. De oudste ingezonden handtekening op deze wand dateert uit 1918. Ook bekende Rotterdamse alumni hebben inmiddels hun handtekening op de wand achtergelaten.

Op een speciale Jubelwand kan de pas afgestudeerde reeds tijdelijk zijn handtekening zetten om zo het moment van afstuderen luister bij te zetten. De wand bevat enkele duizenden handtekeningen van alumni. Met het plaatsen van een handtekening neemt de alumnus na het afstuderen symbolisch afscheid, maar blijft toch voor altijd verbonden met de Alma Mater. De handtekeningenwand bevindt zich in de ‘Erasmus Building’ bij de examenkamers, nabij de Aula en de Senaatszaal.

Paneel 8 werd in 2010 door toenmalig voorzitter CvB EUR, Pauline van der Meer Mohr, onthuld.

De Erasmuswand op Erasmus MC
Het Erasmus MC kreeg in 2008 een eigen handtekeningenmonument. Ook daar is een jubelpaneel geplaatst. Het monument is verplaatsbaar. Het bevindt zich op het binnenplein van het Onderwijscentrum van de medische faculteit.

Het Erasmus MC Handtekeningenmonument bestaat uit vrijstaande units met ieder zes panelen van gezeefdrukt glas, op een stalen voetplaat met led-verlichting. Een uniek kunstwerk dat ook ontworpen is door Annemoon Geurts. Het nieuwe design en het concept is zoveel mogelijk identiek gehouden aan de wand op de campus Woudestein.

Zoeksysteem
De glazen panelen van de Erasmuswanden zijn genummerd. Iedere handtekening bevindt zich binnen een unieke combinatie horizontale en verticale coördinaten.
Het coördinatenoverzicht kunt u hier downloaden:
Handtekeningcoördinaten Woudesteinwand paneel, 1 t/m 8.
Handtekeningcoördinaten Hobokenwand (Erasmus MC Handtekeningenmonument).

Op de Erasmuswand komen
Om als EUR alumnus uw handtekening op een van de Erasmuswanden geplaatst te krijgen, kunt u het inschrijfformulier downloaden, scannen en mailen naar eav@erasmusalumnivereniging.nl.
Handtekeninginschrijfformulier Erasmus Handtekeningenwand Woudestein en Hoboken

De handtekeningen worden verzameld tot dat er voldoende zijn om een paneel te vullen.

De prijs bedraagt € 20,00 voor leden van de Erasmus Alumni Vereniging en voor leden van de Alumni Vereniging Erasmus MC. Niet-leden betalen € 35,00.

Information in English

Stichting Erasmus Handtekeningenwand