![]() |
![]() |
Oud-Erasmusiaan belicht gat in de markt: |
![]() |
De bevolking vergrijst, de 50-plussers worden talrijk. Het bedrijfsleven krijgt duidelijk meer oog voor hen. De 'Rotterdammer' Robbert Nesselaar liet al vroeg zijn oog vallen op het oudere segment van de bevolking. Een interview van Stefan Lindaart met de directeur van Senmar Consultancy, een bureau gespecialiseerd in marketingadvies met betrekking tot de seniorenmarkt*). |
![]() |
Robbert Nesselaar. |
![]() |
"Ik ben in 1993 afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit als bedrijfseconoom met als afstudeervariant commerci�le beleidsvorming. In 1991 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met seniorenmarketing en heb ervaren dat het een enorme ontwikkeling is waar het bedrijfsleven rekening mee moet houden. Voor een stage cbv heb ik bij voor een groot elektronica-concern onderzoek gedaan naar seniorenmarketing. Zij wilden heel graag weten hoe kon worden ingespeeld op bepaalde producten (televisies en afstandsbedieningen) en na een aantal interviews kwamen daar leuke en voor mij interessante dingen uit. Dit onderzoek heeft mij destijds wakker geschud en ik heb toentertijd besloten om hierover een scriptie te schrijven. Centrale vraag hierbij was hoe je als bedrijf kunt inspelen op de 50+ markt". De weg naar een adviesbureau Het idee en dan �.. Nesselaar ziet seniorenmarketing niet als een zeer specifieke vorm van marketing. Het moet geen doel op zich zijn. Het gaat om de juiste invulling van het marketingbeleid. Dat geldt ook voor jongerenmarketing, allochtonenmarketing en dergelijke. Bedrijven moeten niet de fout maken door zich af te vragen: Welk seniorenproduct gaan wij aan ons assortiment toevoegen? Een betere vraag is: 'Welke gevolgen heeft de groeiende 50+ markt voor onze organisatie en het te voeren beleid?'. Meestal zijn er geen zeer aparte producten voor senioren nodig, maar kan er beter op andere wijze op wensen, behoeften en kenmerken van oudere consumenten worden ingespeeld. Nesselaar adviseert bedrijven om het 'seniorenmarktbeleid' te integreren in het totale marketingbeleid. De details zijn vaak bepalend voor het succes. Eenvoudig te bedienen producten, commercials die niet uitsluitend op een jong publiek zijn gericht, goede dienstverlening in de winkel. In veel gevallen gaat het om zaken die ook jonge consumenten aanspreken.Bij de product-ontwikkeling wordt bijvoorbeeld steeds vaker gebruik gemaakt van panels van ouderen. Bedrijven als Sparta, Brabantia, Bruynzeel en Siemens ontwikkelen producten die voor jong en oud goed te bedienen zijn, juist door te luisteren naar de wensen van oudere gebruikers. Specifieke dienstverlening Een belangrijk deel van de activiteiten is het aan de man brengen van publicaties over seniorenmarketing. Tevens worden projecten uitgevoerd. Bedrijven komen met zeer uiteenlopende vragen (bijvoorbeeld hoe je als musea moet inspelen op de vergrijzing) en daar schrijft Nesselaar dan een rapport over. Ook kan het voorkomen dat een bedrijf een brainstormsessie wil over marketing. Het zijn in ieder geval zeer uiteenlopende werkzaamheden. Senmar Consultancy vindt haar klanten in diverse branches: onderzoeksinstituten, reis- en vervoersmaatschappijen, musea, toerisme, financi�le dienstverlening en kleding en schoeisel. Het bureau werkt en nu�. Nesselaar wil uiteraard groter groeien, niet zozeer in personeel, maar wellicht wel in internationaal perspectief; de ��ngedachte van Europa. Vergrijzing komt men tegen in elk ge�ndustrialiseerd land, men hanteert daarentegen wel andere definities van oud zijn. In Denemarken is dit bijvoorbeeld 76 jaar, terwijl dit in Itali� 67 jaar is. Je moet je dus bijvoorbeeld goed afvragen hoe oud het model moet zijn waar je je als klant mee kunt identificeren. Een andere uitdaging is de opkomst van het internet. De website www.senmar.nl moet nog meer diensten gaan aanbieden. Het moet meer dan een elektronisch visitekaartje worden. Kansen en bedreigingen Een heel lange-termijn-strategie heeft hij niet. "Ik heb niet de drang om uit te groeien tot een groot bureau op dit gebied. Wel ga ik wellicht binnenkort uitbreiden, aangezien ik nu alles nog zelf doe en het daardoor zeer drukke dagen zijn. Gelukkig heb ik goede ondersteuning van de secretaresses hier in het WTC, dat scheelt al heel veel". Stefan Lindaart *) Voor meer informatie: |