Desiderius Dies 2018

“Toezicht en onderwijs” in het luisterrijke EUC

1 november 2018, Door Laura van Luipen, secretaris EAV

De viering van de verjaardag van Desiderius Erasmus stond dit jaar in het teken van toezichthouden en onderwijs. Het Erasmus University College (EUC), een luisterrijke locatie in het centrum van de stad, was deze keer de plaats van handeling.

Na een welkomstwoord van onze voorzitter heeft de heer Jurgen Stegmann – ook alumnus van de EUR – onze leden meegenomen in de wereld van de toezichthouder in het bedrijfsleven. Stegmann is lid van de Raad van Commissarissen van ABN AMRO, van een bouwgroep in Noord-Brabant en tot voor kort van een Rotterdamse woningcorporatie. Stegmann ging in op de kerntaken van de toezichthouder, het vervullen van de rol van werkgever van de leden van het bestuur, het adviseren van het bestuur en het daadwerkelijk uitoefenen van toezicht en controle. Dit zijn soms relatief makkelijke taken en soms moeilijke taken, zo gaf hij aan. Dat wil zeggen, zo lang alles in de onderneming reilt en zeilt zoals het zou moeten, relatief eenvoudig. Maar moeilijk en uitdagend, als er ingrijpende zaken binnen de onderneming gaan spelen, zoals een fusie of spanningen in het bestuur, dan is het van groot belang dat er een daadkrachtige Raad van Commissarissen/Toezicht is. Dergelijke crisissituaties doen zich tijdens de zittingstermijn van de toezichthouder (in principe maximaal twee maal vier jaren) in de praktijk altijd wel een keer voor. De toezichthouder moet er daarom voor zorgen, juist in de ‘rustige’ periodes, dat hij volledig op de hoogte is van alle zaken binnen de onderneming. Voor de toehoorders is na deze lezing duidelijk dat toezicht houden een verantwoordelijke taak is, die uitgevoerd wordt sterke personen met kennis, ervaring en daadkracht en met diverse achtergronden.

De heer Alex Whitcomb van het EUC heeft de alumni ingewijd in het curriculum en de doelstellingen van het aan de EUR verbonden College. Bij het EUC, dat in 2013 is opgericht, kunnen studenten de bachelor Liberal Arts and Sciences behalen in een internationaal georiënteerde setting. Het curriculum bestaat uit meer dan honderd vakken, waarmee een brede basis wordt gelegd voor een meer specifieke masterstudie. De studenten wonen in ieder geval het eerste jaar verplicht samen met andere EUC-studenten, voor minstens de helft afkomstig uit het buitenland, en studeren op de schitterende campus van het EUC. Onze alumni werden na de presentatie meegenomen in een rondleiding in het gebouw, waarin voorheen de gemeentebibliotheek en het onderwijsmuseum gevestigd waren. Dit gebouw, dat als een van de weinige Rotterdamse gebouwen de Tweede Wereldoorlog heeft doorstaan, is op moderne wijze gerestaureerd met behoud van het authentieke marmer, glas-in-lood en houten lambriseringen. Een echte parel binnen de EUR.

Onze leden hebben in het EUC, waar zij aan het begin van de avond waren ontvangen met een voortreffelijk Spaans buffet, nog lang nagepraat over toezichthouden op het Nederlandse bedrijfsleven, studeren in Rotterdam en vele andere interessante zaken.

• IMG_6353
  • IMG_6356